Bekijk hier de webinars van het najaarsprogramma 2025

Post-accounting: van cijfers naar inzichten voor waardevolle klantengesprekken

Succesverhalen van accountants die het maximum halen uit boekhoudcijfers om hun ondernemers te ondersteunen

De rol van accountant evolueert steeds meer van administratieve verwerking naar ondersteuning met waardevolle cijfer inzichten. Post-accounting tools helpen je daarbij om de gesprekken met je ondernemers voor te bereiden en te ondersteunen met talking points en persoonlijk advies. In dit webinar vertellen accountants hoe zij hun ondernemers zo efficiënt mogelijk ondersteunen. We delen alle inzichten: welke tools, hoe gebruik je ze, de eventuele inzet van AI om het werk te vergemakkelijken, de voorbereiding van je klantengesprekken en de populairste cijferinzichten voor je ondernemers. We focussen op de samenwerking met je klant en de maximalisering van het rendement uit je investering in de software.


Wat mag je verwachten?

  • Accountants delen hun ervaring en inzichten in hoe je gesprekken met klanten voorbereidt op basis van cijferanalyses en dashboards.

  • Concrete succesverhalen van collega's over hoe zij post-accounting tools inzetten om ondernemers efficiënt en persoonlijk te adviseren.

  • Overzicht van de populairste cijfers en rapporten die ondernemers écht belangrijk vinden.

  • Tips voor het automatiseren van compliance- en rapportageprocessen om tijd te besparen en fouten te minimaliseren.

  • Uitwisseling van ervaringen tijdens het webinar met de sprekers en deelnemers.

  • Tijd voor uw vragen en antwoorden.

Woensdag 3 september 2025

10u - 12u

Dit webinar is perfect voor accountants die data-analyse willen gebruiken om hun processen te optimaliseren en hun advieskracht te vergroten.
Dankzij onze partners is de deelname gratis. Dit webinar in aanmerking voor 2u ITAA permanente vorming.

Inschrijven

Klaar voor e-invoicing? De sprint naar 1 januari 2026: waar sta je, welke vragen heb je nog en welke toekomstige mogelijkheden biedt PEPPOL?

Bereid je voor: huidige status, uitgebreide Q&A en inzicht in PEPPOL's toekomstmogelijkheden

Met de verplichte invoering van e-invoicing vanaf 1 januari 2026 is het cruciaal om nu actie te ondernemen. Hoe ver sta jij met de roll-out? Welke vragen spelen er nog, en hoe benut je PEPPOL optimaal, zowel nu als in de toekomst? Tijdens dit webinar bespreken we de voortgang en uitdagingen van accountants en ondernemers bij de implementatie van elektronische facturatie. We spreken met accountants over hun aanpak zodat je de kans krijgt om jouw strategie te vergelijken. Zo beantwoorden we al je vragen, van technische implementatie tot praktische voordelen. Bovendien gaan we dieper in op hoe PEPPOL een meerwaarde kan bieden als gestandaardiseerde oplossing voor een doeltreffende en veilige documentuitwisseling. En niet te vergeten: AL je vragen zijn terug welkom in onze live Q&A.


Wat mag je verwachten?

  • Inzicht in de huidige status van e-invoicing roll-outs bij kantoren en bedrijven.

  • Aanpak van collega-accountants om de implementatie soepel te laten verlopen.

  • Inzichten in hoe PEPPOL niet alleen facturatie stroomlijnt, maar ook toekomstige zakelijke processen en gestructureerde document uitwisseling ondersteunt.

  • Praktische tips om maximale waarde te halen uit PEPPOL, nu en in de toekomst.

  • Uitwisseling van ervaringen tijdens dit webinar met de sprekers en deelnemers.

  • Tijd voor uw vragen en antwoorden, inclusief uitgebreide live Q&A met onze e-invoice expert.

Woensdag 10 september 2025

10u - 12u

Dit webinar is ideaal voor kantoren die hun e-invoicing strategie willen verfijnen en maximale waarde uit PEPPOL willen halen.
Dankzij onze partners is de deelname gratis. Dit webinar in aanmerking voor 2u ITAA permanente vorming.

Inschrijven


Beter advies en opvolging voor je ondernemers dankzij passende oplossingen en optimalisaties op maat van specifieke noden

Ontdek hoe je nog sterker kan inzetten op fiscale optimalisaties

Om je ondernemers tot in de puntjes te ondersteunen en adviseren, heb je vaak gespecialiseerde kennis nodig. In dit webinar leggen collega-accountants uit hoe ze ontzorgd worden in hun service en adviesverlening, van starters tot specifieke beroepen, dankzij gespecialiseerde tools die hen daarin ondersteunen. We bespreken de uitdagingen die onder meer komen kijken bij het opstarten van een ondernemer. Daarnaast bespreken hoe je de inkomsten van de ondernemer fiscaal optimaliseert. We gaan in op beroepsinkomsten uit auteursrechten, omdat veel accountants die opportuniteit laten liggen omwille van de complexiteit. Accountants leggen daarom uit hoe zij het aanpakken en welke tools hen daarbij ontzorgen. Leer zo hoe je op maat gemaakte oplossingen implementeert die bijdragen aan het succes van je ondernemers en startende cliënten.


Wat mag je verwachten?

  • Accountants delen hun ervaring hoe zij ondernemers vlot juridisch en administratief opstarten en adviseren.

  • Strategieën voor loonoptimalisatie en het verhogen van het netto-inkomen van starters.

  • Advies over het efficiënt en ontzorgend inzetten van auteursrechten voor zij die hiervoor in aanmerking komen.

  • Bespreking van tools en services die je hierbij helpen.

  • Uitwisseling van ervaringen tijdens dit webinar met de sprekers en deelnemers.

  • Tijd voor uw vragen en antwoorden.

Woensdag 17 september 2025

10u - 12u

Dit webinar is perfect voor accountants die startende ondernemers willen begeleiden met maatwerkoplossingen en fiscale optimalisaties.
Dankzij onze partners is de deelname gratis. Dit webinar in aanmerking voor 2u ITAA permanente vorming.
Inschrijven


Doeltreffend samenwerken: zo leveren alle klanten maximaal tijdig en correct hun stukken aan

Begrijp wat ondernemers belangrijk vinden, motiveer hen en kom zo tot een echte win-win samenwerking

Een resultaatgerichte samenwerking met je klanten is essentieel om heel wat redenen. Toch is het snel en correct aangeleverd krijgen van de stukken is voor veel accountants nog een uitdaging. Nochtans leg je zo de basis voor een waardevolle samenwerking met je ondernemers die bovendien leidt tot minder werkdruk en -pieken, zowel bij hen als in je kantoor. En leg je zo de basis voor een productieve digitale werking. Daarom gaan we in dit webinar in gesprek met accountants die hun ervaring uitwisselen en uitleggen hoe zij hun klanten optimaal motiveren en bewegen om de financiële stukken tijdig en accuraat aan te leveren. Ze leggen uit hoe zij succesvol de samenwerking met hun klanten hebben verbeterd. We bespreken strategieën en tools die bijdragen aan een efficiënter pre-accounting proces, waardoor de administratieve last vermindert en de productiviteit toeneemt.


Wat mag je verwachten?

  • Inzichten in de uitdagingen bij het verzamelen van tijdige en correcte klantdocumentatie.

  • Strategieën om klanten te motiveren hun financiële gegevens punctueel en accuraat aan te leveren.

  • Ervaringen van accountants die succesvolle samenwerkingsmethoden met klanten hebben toegepast.

  • Tips voor het implementeren van automatisering in het pre-accounting proces om de productiviteit te verhogen.

  • Overzicht van moderne tools die de integratie tussen klant en accountant verbeteren.

  • Uitwisseling van ervaringen tijdens het webinar met de sprekers en deelnemers.

  • Tijd voor uw vragen en antwoorden.

Woensdag 24 september 2025

10u - 12u

Dit webinar is uitermate geschikt voor accountants die hun klanten willen motiveren om tijdig en correct financiële documenten aan te leveren.
Dankzij onze partners is de deelname gratis. Dit webinar in aanmerking voor 2u ITAA permanente vorming.
Inschrijven


Sterke klantencommunicatie en kennisdeling dankzij artificiële intelligentie (AI)

Ontdek hoe AI je helpt met content, vlotte communicatie en kennisdeling

In een tijdperk waarin klantinteracties en interne communicatie steeds belangrijker worden, biedt Artificial Intelligence (AI) nieuwe oplossingen om die processen handig te automatiseren en stroomlijnen. Tijdens dit webinar verkennen we hoe AI kan bijdragen aan het beantwoorden van repetitieve klantvragen, het bieden van 24/7 ondersteuning en het personaliseren van klantinteracties. Daarnaast bespreken we manieren om interne kennis beter te ontsluiten, zodat zowel medewerkers als klanten sneller toegang hebben tot de juiste informatie. We delen praktijkvoorbeelden van accountants die met succes AI oplossingen en kennisbeheersystemen hebben geïmplementeerd. We laten zien hoe dat leidt tot verhoogde efficiëntie en klanttevredenheid.


Wat mag je verwachten?

  • Inzichten in het gebruik van AI voor het automatiseren van klantcommunicatie om zo de werkdruk te verminderen.

  • Getuigenissen van collega-accountants hoe zij atticiciële intelligentie tools inzetten om de taken op te vangen en de klantenservice te verbeteren.

  • Methoden om interne kennisbanken te optimaliseren met AI, waardoor informatie sneller en accurater toegankelijk wordt voor zowel medewerkers als klanten.

  • Tips voor het personaliseren van klantinteracties met behulp van AI, wat leidt tot hogere klanttevredenheid en loyaliteit.

  • Uitwisseling van ervaringen tijdens het webinar met de sprekers en deelnemers.

  • Tijd voor uw vragen en antwoorden.

Woensdag 5 november 2025

10u - 12u

Dit webinar is perfect voor accountants die AI willen inzetten om zowel de klantenservice als interne kennisdeling te verbeteren.
Dankzij onze partners is de deelname gratis. Dit webinar in aanmerking voor 2u ITAA permanente vorming.
Inschrijven



Bereid je kantoor voor op kwaliteitstoetsing en voldoe aan KYC-verplichtingen met geavanceerde automatisering

Efficiëntie en zekerheid: zo voldoe je aan de hoogste kwaliteitsstandaarden

Als accountant sta je dagelijks voor de uitdaging om te voldoen aan strengere regelgeving en de toenemende verwachtingen van klanten en stakeholders. Tijdens dit webinar bespreken we hoe je je kantoor voorbereid op de kwaliteitstoetsing van het ITAA en tegelijkertijd KYC-processen doeltreffend beheert. Met behulp van goed klantenbeheer en geautomatiseerde oplossingen kan je bedrijfsstructuren en eigendomsgegevens nauwkeurig identificeren, klanten continu monitoren, en voldoen aan wettelijke vereisten zoals het screenen van uiteindelijke begunstigden op PEP- en sanctielijsten. Door gebruik te maken van deze tools versterk je niet alleen je compliance, maar ook je relatie met klanten. We laten accountants aan het woord die hun ervaring delen.


Wat mag je verwachten?

  • Inzichten in de voorbereiding op kwaliteitstoetsing en hoe je aan de ITAA-vereisten voldoet.

  • Praktische aanpak voor het automatiseren van KYC-processen, van identificatie tot monitoring.

  • Ervaringen van accountants over het gebruik van tools om compliance te waarborgen en administratieve lasten te verminderen.

  • Tips voor het continu monitoren van klanten en het automatisch beheren van wijzigingen in hun situatie.

  • Overzicht van geavanceerde tools voor kwaliteits- en compliancebeheer.

  • Uitwisseling van ervaringen tijdens het webinar met de sprekers en deelnemers.

  • Tijd voor uw vragen en antwoorden.

Woensdag 12 november 2025

10u - 12u

Dit webinar is ideaal voor kantoren die willen voldoen aan strengere regelgeving en KYC-processen efficiënter willen maken.
Dankzij onze partners is de deelname gratis. Dit webinar in aanmerking voor 2u ITAA permanente vorming.
Inschrijven



Verhalen van ondernemers: Zo help je ondernemers om van hun cijfers waardevolle inzichten te maken

Wat verwachten ondernemers van je, welke inzichten worden gewaardeerd en hoe speel je erop in

Ondernemers verwachten meer dan alleen boekhoudkundige diensten: ze zoeken waardevolle inzichten die hen helpen hun cijfers te begrijpen zodat ze de juiste strategische beslissingen kunnen nemen. Tijdens dit webinar laten we accountants én ondernemers aan het woord die hun ervaring delen over de inzichten die ze halen uit hun boekhoudcijfers. We bespreken hoe je met behulp van de juiste tools ruwe financiële data omzet in bruikbare analyses en advies. We delen ervaringen en horen van collega’s hoe zij succesvol hebben ingespeeld op de behoeften van hun klanten. Zo leren we hoe je de verwachtingen van je ondernemers overtreft en je rol als vertrouwde adviseur versterkt.


Wat mag je verwachten?

  • Inzichten in de verwachtingen van ondernemers ten aanzien van financiële analyses en advies.

  • Aanpak en strategieën om financiële data om te zetten in waardevolle bedrijfsinzichten.

  • Ervaringen van accountants die succesvol proactief advies hebben geïntegreerd in hun dienstverlening.

  • Tips voor het effectief communiceren van inzichten en advies aan ondernemers.

  • Overzicht van tools die je ondersteunen bij het genereren van waardevolle  inzichten.

  • Uitwisseling van ervaringen tijdens het webinar met de sprekers en deelnemers.

  • Tijd voor uw vragen en antwoorden.

Woensdag 19 november 2025

10u - 12u

Dit webinar is perfect voor accountants die financiële data willen vertalen naar inzichten die ondernemers helpen strategische beslissingen te nemen.
Dankzij onze partners is de deelname gratis. Dit webinar in aanmerking voor 2u ITAA permanente vorming.

Inschrijven


De kunst van automatiseren: meer services met minder moeite

Assistenten en tools waarmee je tijd wint en je dienstverlening opdrijft

Het automatiseren van repetitieve taken is essentieel om de productiviteit te verhogen en kostbare tijd te besparen. Naaste bestaande workflows aanpakken kan je ook nieuwe services uitrollen waarmee je bijkomende inkomsten genereert. Denk maar aan het grote potentieel van juridische documenten, goed afgestemd op de noden van je klanten en de meest recente Belgische wetgeving. Tijdens dit webinar laten we zien hoe je routinetaken automatiseert, workflows optimaliseert, AI slim toepast en accuraat juridische documenten opstelt. Daarvoor gaan we in gesprek met accountants die hun processen succesvol hebben geïntegreerd. We wisselen niet alleen ervaring uit over de populariteit van extra (juridische) diensten, maar ook over de prijszetting.


Wat mag je verwachten?

  • Inzichten in het automatiseren van repetitieve boekhoudkundige taken om tijd te besparen en fouten te minimaliseren.

  • Ervaringen van accountants die hun processen hebben geoptimaliseerd door automatisering.

  • Bespreking van nieuwe diensten die je daardoor kan aanbieden, zoals het opstellen van juridische documenten.

  • We overlopen de tools die je daarbij helpen en bespreken hoe je er maximaal rendement uithaalt.

  • Overlopen van de criteria voor een goede softwarekeuze.

  • Uitwisseling van ervaringen tijdens het webinar met de sprekers en deelnemers.

  • Tijd voor uw vragen en antwoorden.

Woensdag 26 november 2025

10u - 12u

Dit webinar is uitermate geschikt voor kantoren die hun repetitieve taken willen automatiseren en nieuwe diensten willen aanbieden.
Dankzij onze partners is de deelname gratis. Dit webinar in aanmerking voor 2u ITAA permanente vorming.
Inschrijven


Pre-accounting best practices: zo zorg je voor 100% efficiënte en digitale aanlevering

Ervaringsuitwisseling voor de optimale pre-accounting processen en maximale digitaal rendement

Een efficiënte en volledig digitale aanlevering van documenten is onmisbaar voor een soepel pre-accounting proces. Toch blijkt dit in de praktijk een uitdaging te zijn, met incomplete of vertraagde documentstromen die voor extra werkdruk zorgen. Tijdens dit webinar delen accountants hun best practices hoe je klanten motiveert om op tijd en correct hun stukken digitaal aan te leveren, en hoe je zo interne workflows optimaliseert voor maximale rendement. Zo krijg je inzicht in de succesvolle aanpak van collega-accountants die al een volledig digitale samenwerking met hun klanten hebben opgezet. Door deze tips en ervaringen te combineren met automatiseringsoplossingen, kan je tijd besparen en de kwaliteit van je dienstverlening verbeteren.


Wat mag je verwachten?

  • Inzichten in het digitaliseren van documentstromen voor een productief pre-accounting proces.

  • Ervaringen van collega-accountants die maximaal inzetten op een constante stroom van vlot aangeleverde digitale documenten.

  • Bespreken hoe je klanten motiveert om op tijd en correct hun stukken digitaal aan te leveren.

  • Tips voor het gebruik van tools die de samenwerking tussen accountants en ondernemers verbeteren.

  • Uitwisseling van ervaringen tijdens het webinar met de sprekers en deelnemers.

  • Tijd voor uw vragen en antwoorden.

Woensdag 3 december 2025

10u - 12u

Dit webinar is ideaal voor accountants die hun pre-accounting processen willen verbeteren door digitale aanlevering te optimaliseren.
Dankzij onze partners is de deelname gratis. Dit webinar in aanmerking voor 2u ITAA permanente vorming.
Inschrijven


Optimaliseer je accounting workflows: overzicht en bespreking van tools met als motto “less is more”

Aanpak voor slim gebruik, minder administratie en het belang van minder, maar beter benutten.

Efficiënte workflows zijn onmisbaar en vergen slimme softwarekeuzes. Tijdens dit webinar presenteren we een overzicht van de meest relevante software oplossingen, met een focus op hoe je deze optimaal benut. We bespreken waarom het vaak beter is om te investeren in minder tools die je volledig onder de knie hebt, in plaats van te betalen voor licenties die slechts deels worden gebruikt. Daarnaast bekijken we hoe automatisering niet alleen je interne workflows optimaliseert, maar ook je klanten ondersteunt in hun administratieve processen, zoals facturatie en mobiliteitsbeheer. We leren van collega-accountants hoe zij automatisering inzetten om werk te besparen en ondernemers te ontzorgen. Zij geven voorbeelden van praktische tools die boekhoudprocessen versnellen en de samenwerking met klanten verbeteren. Zo krijg je concrete handvaten om tijd te besparen, de kwaliteit van je dienstverlening te verhogen en je softwarestack optimaal te benutten.


Wat mag je verwachten?

  • Een overzicht van de meest relevante software en tools voor accountants.

  • Collega-accountants delen hun ervaring over de selectie, de implementatie en het gebruik van (nieuwe) software.

  • Ervaringen van professionals die een ‘less is more’-aanpak succesvol hebben toegepast.

  • Bespreking van de oplossingen die collega-accountants inzetten zodat we leren van hun ervaringen met automatisering en workflow-optimalisatie.

  • Voorbeelden van tools die zowel de administratieve lasten van ondernemers als die van je kantoor verlichten.

  • Uitwisseling van ervaringen tijdens het webinar met de sprekers en deelnemers.

  • Tijd voor uw vragen en antwoorden.

Woensdag 10 december 2025

10u - 12u

Dit webinar is uitermate geschikt voor accountants die duurzaamheid willen integreren in hun adviesdiensten en rapporteringen.
Dankzij onze partners is de deelname gratis. Dit webinar in aanmerking voor 2u ITAA permanente vorming.
Inschrijven


In samenwerking met onze partners