Bekijk hier de webinars van het voorjaarsprogramma 2025

Slimme oplossingen voor de personenbelasting: optimaliseer je processen en verlaag de werkdruk

Accountants getuigen hoe zij de communicatie en workflow van de personenbelasting aanpakken

Het jaarlijkse personenbelasting-seizoen brengt voor accountants vaak een verhoogde werkdruk en strakke deadlines met zich mee. Het doeltreffend verzamelen van klantgegevens, het stroomlijnen van aangifteprocessen en het tijdig indienen van belastingaangiftes zijn cruciale stappen om die periode succesvol te doorlopen. In dit webinar delen accountants en experten hun ervaring hoe je met behulp van geautomatiseerde workflows je processen kan optimaliseren. We bespreken methodes om gegevensverzameling te automatiseren, communicatie met je klanten te verbeteren en interne workflows te stroomlijnen. We wisselen ervaring uit en overleggen hoe je met de juiste aanpak en tools niet alleen de druk van deadlines kunt verminderen, maar ook de kwaliteit van je dienstverlening kan verhogen.


Wat mag je verwachten?

  • Bespreking van de uitdagingen bij personenbelasting deadlines en effectieve strategieën om deze aan te pakken.

  • Accountants vertellen hoe zij de workflows succesvol aanpakken, zodat ze het werk vroeger kunnen aanvatten en de werklast verminderen.

  • We bespreken de concrete resultaten van die aanpak, gebaseerd op ervaring, feiten en cijfers.

  • Uitwisseling van praktische tips uit voor het implementeren van de juiste tools om gegevens te verzamelen, communicatie met je klanten te automatiseren en interne workflows te stroomlijnen in je dagelijkse praktijk.

  • Uitwisseling van ervaring tijdens het webinar met de sprekers en deelnemers.

  • Tijd voor uw vragen en antwoorden.

Woesdag 19 maart 2025
10u - 12u
Dit webinar is perfect voor accountants die hun werkdruk tijdens het belastingseizoen willen verminderen en processen willen optimaliseren.
Dankzij onze partners is de deelname gratis. Dit webinar in aanmerking voor 2u ITAA permanente vorming.

Inschrijven 


Optimaliseer je advies- en prijsmodel voor meer marge en tevreden klanten

Leer hoe je jouw prijsmodel optimaliseert en klanten overtuigt van de waarde van advies en rapporten.

Hoe bepaal je de juiste prijs voor je diensten en overtuig je klanten van de waarde van jouw advies? Met de opkomst van e-invoicing lijken automatisering en prijszetting of prijsverhoging een contradictie. Toch biedt het ook kansen om het beste van twee werelden te combineren: efficiëntie én een focus op toegevoegde waarde. Veel accountants maken de transitie van uurtarieven naar forfaitaire modellen, of een combinatie daarvan, en profiteren zo van meer voorspelbare marges en klanttevredenheid. We bespreken hoe je als accountants je prijsmodel aanpast aan de nieuwe realiteit en hoe je best omgaat met (lastige) vragen van je klanten hierover. We vergelijken prijszetting en prijzen van diverse adviezen en rapporten. Ontdek hoe je jouw prijszetting zodanig opvolgt dat het een win-win wordt voor zowel je klanten als jouw kantoor – en hoe je de waarde van jouw expertise écht zichtbaar maakt.


Wat mag je verwachten?

  • Praktische tips voor prijszetting, adviesverlening en communicatie van prijswijzigingen naar klanten.

  • Voorbeelden en getuigenissen van kantoren die succesvol overstapten van uurtarieven naar forfaitaire modellen.

  • Inzichten in hoe je automatisering benut om je advies- en rapportagediensten naar een hoger niveau te tillen.

  • Discussie en prijsvergelijkingen met deelnemers om inzicht te krijgen in jouw positie en de prijszetting van waardevollle diensten zoals adviesverlening.

  • Toelichting door experten over hoe je waardevolle adviezen en rapporten optimaal in je prijsmodel integreert.

  • Uitwisseling van ervaring tijdens het webinar met de sprekers en deelnemers.

  • Tijd voor uw vragen en antwoorden.

Woesdag 26 maart 2025
10u - 12u
Dit webinar is uitermate geschikt voor accountants die een toekomstbestendig prijsmodel willen ontwikkelen en de waarde van hun advies duidelijk willen maken.
Dankzij onze partners is de deelname gratis. Dit webinar in aanmerking voor 2u ITAA permanente vorming.
Inschrijven 

Vind de beste e-invoicing oplossing voor elke klant

Leer van collega-accountants hoe je e-invoicing optimaal inzet voor diverse klantbehoeften.

Met de naderende verplichting van e-invoicing op 1 januari 2026 is het belangrijk om je klanten tijdig voor te bereiden. Dat vraagt een aanpak die is afgestemd op de specifieke behoeften van verschillende klanttypes. In dit webinar delen ervaren accountants hun praktijkverhalen over hoe zij hun diverse klanten begeleiden bij de overstap naar elektronische facturatie. Daarbij hebben we bijzondere aandacht voor de verschillende type klanten: van eenmanszaken en bijberoepers tot grotere KMO’s, je leert welke oplossingen collega’s voorstellen aan hun klanten. We bespreken hoe je de aanpak van je roll-out klanten segmenteert, je werk spreidt en zo stapsgewijs de klanten informeert en implementeert op weg naar 100% klaar voor e-invoicing. Met die inzichten kan je je klanten de ideale ondersteuning bieden.


Wat mag je verwachten?

  • Inzichten in de aanpak van e-invoicing per type klant van eenmanszaken tot grotere KMO’s.

  • Stel AL je vragen die je nog hebt aan onze PEPPOL expert.

  • Praktijkverhalen van accountants over hun aanpak, segmentering en implementaties bij verschillende klanttypes.

  • Strategieën om klanten te overtuigen van de noodzaak en voordelen van e-invoicing.

  • Bespreking van uitdagingen zoals het beheren van de Peppol-inbox voor je klanten.

  • Uitwisseling van ervaring tijdens het webinar met de sprekers en deelnemers.

  • Tijd voor uw vragen en antwoorden, inclusief uitgebreide live Q&A met onze e-invoice experten.

Woensdag 30 april 2025,

10u - 12u

Dit webinar is perfect voor accountants die op zoek zijn naar klantgerichte e-invoicing oplossingen en een succesvolle roll-out willen realiseren.
Dankzij onze partners is de deelname gratis. Dit webinar in aanmerking voor 2u ITAA permanente vorming.

Inschrijven


Zo zet je artificiële intelligentie in voor echte tijdswinst, inzicht en advies

Met welke praktische AI use cases, tools en inzichten kan je concreet aan de slag?

Artificiële intelligentie (AI) biedt ook voor accountants belangrijke mogelijkheden voor tijdswinst, efficiëntie, verbeterde klantenservice en dienstverlening dankzij inzicht en advies. Wat zijn die concrete use cases? Kan AI ook een slimme assistent en kennisbank worden ten dienste van je medewerkers en klanten? Hoe kan je klantendata inzetten voor waardevolle financiële rapportering en benchmarking? We spreken met accountants en experten over hun concrete use cases en doelgericht gebruik van AI. We bekijken ook hoe softwarepartners artificiële intelligentie inzetten om inzichten te bieden op basis van je eigen klantendata. Zo verbeter je niet alleen je effectiviteit maar ook de waarde van je dienstverlening.


Wat mag je verwachten?

  • Bespreking van de populairste AI use cases en tools waarmee je tijd bespaart, je efficiëntie verhoogt, of nieuwe inzichten mee kan bieden.

  • Praktijkverhalen van accountants over hun ervaringen met AI-implementatie, hun aanpak naar medewerkers toe en de behaalde resultaten.

  • Voorbeelden hoe je data kan inzetten voor financiële rapportering en benchmarking.

  • Toelichting hoe je slimmer kan werken met je eigen kenniscentrum.

  • Uitwisseling van ervaring tijdens het webinar met de sprekers en deelnemers.

  • Tijd voor uw vragen en antwoorden, inclusief live Q&A met onze AI expert.

Woensdag 7 mei 2025

10u -12u

Dit webinar is ideaal voor kantoren die AI willen inzetten om repetitieve taken te automatiseren en hun adviesrol te versterken.
Dankzij onze partners is de deelname gratis. Dit webinar in aanmerking voor 2u ITAA permanente vorming.

Inschrijven


Breng meer waarde dankzij proactiviteit, monitoring en advies

Ontdek hoe je met waardevol advies en financiële planning je klanten vooruit helpt.

In de snel veranderende accountancywereld is het steeds belangrijker om in te zetten op advies waarmee je je klanten concreet vooruit helpt. Met de juiste software tools kan je de toegevoegde waarde van je diensten zo heel zichtbaar maken. Denk bijvoorbeeld aan de monitoring van je dossiers om daar meteen waardevolle adviezen uit te formuleren naar je klanten toe. Zo kan je je klanten screenen op de mogelijkheid naar fiscale optimalisatie met auteursrechten en meteen ook ontzorgd worden dankzij software die auteursrechten-inkomsten optimaliseert en het beheer ervan op zich neemt. Met effectieve financiële planningssoftware kan je nauwkeurige prognoses en scenarioanalyses te maken, waardoor je klanten beter geïnformeerde beslissingen nemen. In dit webinar delen collega-accountants hun ervaringen met het implementeren van dergelijke oplossingen en hoe dit heeft bijgedragen aan een verbeterde klantrelatie en verhoogde efficiëntie. Zo vergroot je niet alleen de waarde voor je klanten, maar maak je de voordelen ook zichtbaarheid.


Wat mag je verwachten?

  • Inzichten in het gebruik van monitoringtools voor realtime financiële data-analyse, trendherkenning, inkomsten-optimalisatie en meer.

  • Strategieën voor het opstellen van effectieve adviesrapporten die de klantwaarde verhogen.

  • Concrete praktijkcases zoals het screenen van je klanten op de mogelijkheid van fiscale optimalisatie dankzij auteursrechten inkomsten en de ontzorging over de afhandeling daarvan.

  • Ervaringen van accountants over de implementatie van financiële planningsoftware en de impact op hun dienstverlening.

  • Methoden om de zichtbaarheid van je toegevoegde waarde als accountant te vergroten bij klanten.

  • Uitwisseling van ervaringen tijdens het webinar met de sprekers en deelnemers.

  • Tijd voor uw vragen en antwoorden.

Woensdag 14 mei 2025

10u - 12u

Dit webinar is uitermate geschikt voor accountants die hun monitoring en adviesrapporten willen gebruiken om meer waarde te creëren voor klanten.
Dankzij onze partners is de deelname gratis. Dit webinar in aanmerking voor 2u ITAA permanente vorming.

Inschrijven


Facturatiesoftware van en voor je ondernemers: bekendste oplossingen en aanpak vanuit het standpunt van de klant

Overzicht van veelgebruikte facturatiesoftware en optimalisatie van de samenwerking

Als accountant is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de populairste en meest geschikte facturatiesoftware voor je klanten. Bekende facturatieoplossingen evolueren steeds meer naar volwaardige pre-accounting tools die klaar zijn voor e-invoicing en tegelijk de samenwerking met de accountant optimaliseren. De oplossingen zijn perfect afgestemd op type ondernemers in specifieke sectoren - denk maar aan creatieve professionals die werken met auteursrechten. Ook inkomende facturen spelen een steeds grotere rol opdat klanten een compleet financieel overzicht kunnen hebben. En tegelijk moeten we ook ondernemers met minder gekende of maatoplossingen attent maken op de e-invoice verplichting. In dit webinar delen collega-accountants hun ervaringen over hoe zij facturatiesoftware hebben ingezet om de samenwerking met hun klanten te optimaliseren. We bespreken ook hoe je je klanten motiveert om de stukken vlot aan te leveren en zo deel te worden van een doeltreffende pre-accounting workflow.


Wat mag je verwachten?

  • Overzicht van de meest gebruikte facturatiesoftware die naast verkoop ook steeds meer inkoopfacturen ondersteunt als pre-accounting tools.

  • Inzichten in hoe specifieke oplossingen sectorgebonden uitdagingen aanpakken, zoals bouwondernemers, dienstenbedrijven, eenmanszaken, VZW's, etc.

  • Praktijkvoorbeelden van accountants, hun keuzes en hoe zij ervoor zorgen dat hun klanten de stukken vlot aanleveren - inclusief strategieën om klanten te overtuigen van de meerwaarde van een naadloze pre-accounting workflow.

  • Bespreking hoe we ook klanten met minder gekende of maatoplossingen de weg wijzen in de e-invoice verplichting.

  • Uitwisseling van ervaring tijdens het webinar met de sprekers en deelnemers.

  • Tijd voor uw vragen en antwoorden.

Woensdag 21 mei 2025

10u - 12u

Dit webinar is perfect voor accountants die de samenwerking met hun klanten willen optimaliseren door gebruik te maken van effectieve facturatiesoftware.
Dankzij onze partners is de deelname gratis. Dit webinar in aanmerking voor 2u ITAA permanente vorming.

Inschrijven


Dit verwachten ondernemers van je en zo help je hen concreet

Inzicht in klantverwachtingen zoals opstartadvies en juridische ondersteuning

Ondernemers rekenen op hun accountant voor meer dan alleen boekhoudkundige taken. Ze zoeken een betrouwbare adviseur die hen bijvoorbeeld goed begeleidt bij de opstart van hun onderneming inclusief verplichte formaliteiten, juridische opvolging, oprichting, loonoptimalisatie en verlichting van hun administratie. De doelstelling is telkens om je ondernemers te helpen om diensten kostenefficiënt in te zetten, fiscaal te optimaliseren en vlot te rapporteren, waardoor ze tijd besparen en maximaal profiteren van belastingvoordelen. Daar horen ook complexere zaken bij zoals de optimalisatie van mobiliteitsdiensten of het opstellen van juridische documenten. Met de juiste software word je daarin ondersteund en ontzorgd, waardoor je je ondernemers deze extra diensten kan aanbieden. In dit webinar delen collega-accountants hun ervaringen over het bieden van deze waardevolle diensten. En we wisselen ervaring uit op het vlak van pricing van deze diensten.


Wat mag je verwachten?

  • Praktische tips voor de opstart en aanpak bij de opstart van nieuwe klanten en hun onderneming(en).

  • De opportuniteit en uitdaging van aanvullende diensten, zoals het opstellen van juridische documenten, begeleiding bij bedrijfsoprichtingen en administratieve vereenvoudiging.

  • Ervaringen van collega-accountants over het effectief inspelen op klantbehoeften en het uitbreiden van hun serviceaanbod.

  • Bespreking welke tools zij gebruiken om deze extra diensten doeltreffend en kwalitatief uit te voeren.

  • Vergelijking van de prijszetting van opstart- en juridische diensten.

  • Uitwisseling van ervaringen tijdens het webinar met de sprekers en deelnemers.

  • Tijd voor uw vragen en antwoorden.

Woensdag 28 mei 2025

10u - 12u

Dit webinar is ideaal voor accountants die de verwachtingen van ondernemers beter willen begrijpen en daar met extra diensten op willen inspelen.
Dankzij onze partners is de deelname gratis. Dit webinar in aanmerking voor 2u ITAA permanente vorming.

Inschrijven


Software overzicht: tijdswinst en productiviteit door automatisering, juiste softwarekeuze en maximaal gebruik van je tools

Maak weloverwogen keuzes, vermijd overbodige tools en benut de volle kracht van automatisering.

De accountancywereld verandert snel door ontwikkelingen zoals PEPPOL, toenemende automatisering, de opkomst van AI en een groeiende consolidatiegolf. We bespreken de impact op je strategie en beleidskeuzes met bijzondere aandacht voor je korte en lange termijn softwarekeuzes. Het inzetten van de juiste software blijft immers cruciaal voor tijdswinst, productiviteit en een soepel verloop van je processen. We bespreken hoe je een goed onderbouwde keuze maakt uit het brede aanbod. Hoe voorkom je dat je te veel verschillende tools gebruikt en dat sommige software nauwelijks wordt benut? In dit webinar geven we een overzicht van belangrijke software oplossingen en laten we zien hoe je een slimme selectie maakt die aansluit bij de behoeften van jouw kantoor. Daarnaast delen collega-accountants hun ervaringen over het optimaal benutten van bestaande tools, zodat je investeringen maximaal renderen.


Wat mag je verwachten?

  • Een blik op de toekomst van accountancy met trends zoals PEPPOL, automatisering, AI en de groeiende consolidatiegolf.

  • Strategie voor het maken van goed onderbouwde keuzes bij het selecteren van nieuwe software.

  • Accountants geven uitleg over hun aanpak van de automatisering met concrete voorbeelden en use cases.

  • Praktijkverhalen van accountants over het maximaal benutten van hun bestaande software.

  • Uitwisseling van ervaringen tijdens het webinar met de sprekers en deelnemers.

  • Tijd voor uw vragen en antwoorden.

Woensdag 4 juni 2025

10u - 12u

Dit webinar is perfect voor accountants die weloverwogen softwarekeuzes willen maken en hun tools optimaal willen benutten.
Dankzij onze partners is de deelname gratis. Dit webinar in aanmerking voor 2u ITAA permanente vorming.
Inschrijven


E-invoicing update en ervaringsuitwisseling: hoe pak je de roll-out aan, hoe informeer je, hoe neem je de kleinste ondernemers mee?

Een efficiënte roll-out en goede begeleiding voor alle ondernemers, ook de kleinste

De overgang naar e-invoicing vereist een doordachte aanpak om zowel je werk te spreiden als ondernemers adequaat te informeren. Het is essentieel om alle klanten, inclusief de kleinste ondernemers, mee te nemen in dit proces. In dit webinar delen collega-accountants hun ervaringen met het plannen en uitvoeren van e-facturatie-implementaties. Je leert hoe zij informatiesessies hebben georganiseerd en hun klanten stap voor stap hebben begeleid. We bespreken ook de beste, populairste en goedkoopste oplossingen voor zij die vandaag nog in Word, Excel of op papier factureren, zodat ook zij morgen mee zijn met e-invoicing. Tegelijk is het zeker voor die groep belangrijk om goed te communiceren over het waarom en de voordelen. Zoals steeds zijn ook al je praktische vragen over e-invoicing welkom.


Wat mag je verwachten?

  • Inzichten in het plannen en uitvoeren van e-invoicing roll-outs, inclusief ervaringen van collega-accountants.

  • Getuigenissen over het organiseren van informatiesessies om klanten effectief te informeren en begeleiden.

  • Overzicht van de beste, populairste en goedkoopste oplossingen voor ondernemers die nog factureren in Word, Excel of op papier.

  • Tips voor duidelijke communicatie over het waarom en de voordelen van e-invoicing, specifiek voor kleine ondernemers.

  • Uitwisseling van ervaringen tijdens het webinar met de sprekers en deelnemers.

  • Tijd voor uw vragen en antwoorden.

Woensdag 11 juni 2025

10u - 12u

Dit webinar is ideaal voor kantoren die hun klanten effectief willen informeren en begeleiden bij de overstap naar e-invoicing.
Dankzij onze partners is de deelname gratis. Dit webinar in aanmerking voor 2u ITAA permanente vorming.

Inschrijven


De toekomst van accountancy: van uitdagingen zoals regulering tot nieuwe opportuniteiten en taken

Bespreking hoe we ons als accountant voorbereiden op vandaag en morgen

De accountancysector verandert snel en staat voor diverse uitdagingen. Kantoren hebben te maken met steeds meer verplichtingen, nieuwe taken en andere verwachtingen. Denk maar aan de strengere regelgeving en de noodzaak om cliënten grondig te kennen (KYC). Tegelijkertijd ontstaan er kansen om nieuwe diensten aan te bieden met meer toegevoegde waarde. In dit webinar delen we ervaringen met accountants die al gebruikmaken van geavanceerde KYC-oplossingen om compliance te waarborgen en tegelijk administratieve lasten te verminderen. En we bespreken uitgebreid de nieuwe verantwoordelijkheden, taken en kansen inclusief de impact op het kantoor met collega-accountants. Ontdek hoe je kan navigeert tussen regelgeving en nieuwe mogelijkheden om je rol als boekhouder te versterken en je cliënten optimaal te dienen.


Wat mag je verwachten?

  • Bespreking van de nieuwe uitdagingen en kansen voor accountancy door snelle ontwikkelingen zoals PEPPOL, toenemende automatisering, de opkomst van AI en meer verantwoordelijkheden.

  • Inzichten in het implementeren van KYC-processen binnen je kantoor om te voldoen aan de huidige regelgeving.

  • Uitgebreid delen van ervaringen van accountants hoe je omgaat met de nieuwe verantwoordelijkheden en kansen, inclusief de impact op je kantoor en medewerkers.

  • Methoden om de balans te vinden tussen naleving van regelgeving en het benutten van nieuwe kansen.

  • Uitwisseling van ervaringen tijdens het webinar met de sprekers en deelnemers.

  • Tijd voor uw vragen en antwoorden.

Woensdag 18 juni 2025

10u - 12u

Dit webinar is uitermate geschikt voor accountants die zich willen voorbereiden op strengere regelgeving en kansen zien in duurzaamheidsadvies.
Dankzij onze partners is de deelname gratis. Dit webinar in aanmerking voor 2u ITAA permanente vorming.

Inschrijven


In samenwerking met onze partners