Welkom bij de recap video en blogpost van onze recente webinar over de waardevolle shift naar adviesverlening. De traditionele manier van boekhouden, zoals het inboekwerk, zal binnen vijf jaar grotendeels verdwijnen door automatisering. Volgens Stijn Van de Vyvere van Accto is het daarom essentieel dat accountantskantoren nu de stap naar adviesverlening zetten, samen met hun klanten en medewerkers. Door proactief advies te geven, kunnen accountants de rol van een “trusted advisor” vervullen.
Opvallende vaststelling
Een grote meerderheid gelooft in het belang om naar value-based pricing te gaan waarbij je je waarde vertaald ziet in het prijsmodel naar je klanten. Anderzijds is het een minderheid die al tussentijdse maand- of kwartaalrapporten uitstuurt.
Hoe zet je de stap naar adviesverlening?
- Zowel Accto als Graef Accounting benadrukken het belang van eenvoud, zowel voor de klant als voor de medewerkers. Het doel is de eerder technische boekhoudkundige zaken te vertalen in relevante en goed uitgelegde inzichte. Zorg ervoor dat de technologie gemakkelijk te implementeren en te begrijpen is voor het hele team.
- Softwarepartners kunnen hierbij helpen door trainingen, onboarding en video’s
- Stijn De Graef deelt hoe ze in FID-Manager eerst een advies-workflow hebben opgezet, net zoals er compliance workflows bestaan. Voor de maand- of kwartaalrapporten worden uitgestuurd, worden eerst de boekhoudtaken afgevinkt.
Waarden en vormen van adviesverlening
Je kan op heel wat manieren aan de slag met:
- Specifieke rapporten
- Maand- of kwartaalrapporten die worden uitgestuurd als trigger voor besprekingen met klanten
- Analyses en simulaties tijdens klantgesprekken
- Monitoring en slim doorzoeken van dossiers om trends en kansen te identificeren op basis van triggers
Voorbeelden van adviesrapporten
We belichten een breed scala aan rapporten voor verschillende klanttypes. Kristel van Intellifin gaf een mooi overzicht in functie van het juiste moment in het ondernemerstraject:
- Startende ondernemers: Haalbaarheidsstudie, sectoranalyse, startersplan, kredietdossier…
- Groeiende ondernemer: Rapportering, jaarprognose, diepte-analyse, budgetsimulator, concurrentieanalyse, sectoranalyse, toekomstplan, uitkeringstest, smart screener, waarde-indicatie, sectoranalyse, concurrentiestudie…
- Ondernemer in crisis: Tussentijdse cijfers, jaar- en tussentijdse analyse, kasstroom, toekomstplan - leningen, herstructureren/herfinancieren, kredietdossier voor nieuwe lening en optimalisatie - cashflow cyclus
- Uittredende ondernemers: Toekomstplan, waardebepaling, DCF-waardering…
Zichtbaarheid van de adviesrol
Alle sprekers zijn het erover eens dat het belangrijk is dat je je rol als accountant zichtbaarder kan maken door de adviesrol. Nicolas De Nil van Bizzcontrol toonde aan hoe je het werk achter de schermen – zoals het opstellen van rapporten en het analyseren van data – kunt zichtbaar maken voor de klant.
De juiste medewerkers aantrekken
De verschuiving naar adviesverlening vraagt ook om een andere benadering bij het werven van medewerkers. Zoals Stijn de Graef opmerkte, zijn kantoren nu op zoek naar profielen zoals TEW’s van de economierichting, die niet per se de ITAA-titel hoeven te behalen. Dit geeft aan dat kantoren meer gericht zijn op de vaardigheden en de bereidheid om in een adviesgerichte rol te functioneren, dan op specifieke titels. Stijn Van de Vyvere ziet het voordeel van jonge mensen die openstaan voor veranderingen en uitdaging. Fun fact: jongeren moeten wel durven bellen - iets waar Gen Z nog best in opleidt.
De verschuiving naar adviesverlening biedt enorme kansen voor accountantskantoren. Door eenvoudig te beginnen, de juiste workflows op te zetten, en zowel klanten als medewerkers mee te nemen in het verhaal, kunnen kantoren groeien en hun waarde zichtbaar maken. Belangrijk, want met de opkomst van e-invoicing gaat het inboekwerk eruit. Een verplichting die er snel aankomt? Vragen daarover? Laat het ons weten en schrijf je in voor het webinar van volgende week over e-invoicing. Tot dan!
▶️ de volledige opname van de webinar bekijken:
https://club.digitalacademy.be/resources/sterk-digitaal-webinars/-2024/groeien-in-de-waardevolle-shift-naar-adviesverlening-samen-met-klanten-en-medewerkers/