Zo wordt AI al gebruikt in accountancy
Zo wordt AI al gebruikt in accountancy
ChatGPT, ontwikkeld door OpenAI, is een geavanceerd AI-taalmodel uit de familie van de Generative Pre-trained Transformers. Oorspronkelijk ontworpen om tekst te begrijpen en te genereren, hebben ChatGPT's capaciteiten zich uitgebreid tot veel meer dan alleen taalverwerking. Het model kan nu complexe taken uitvoeren zoals het programmeren van software, het oplossen van wiskundige problemen, het genereren van grafisch beeldmateriaal uit tekstbeschrijvingen, en zelfs het helpen bij het begrijpen van complexe wetenschappelijke concepten. Ook voor accountants biedt ChatGPT een breed scala aan toepassingen. We geven je een overzicht.
ChatGPT kan helpen bij het automatiseren van het opstellen van financiële rapporten, het analyseren van belastingdocumenten, en het verstrekken van klantenservice door interactief vragen van cliënten te beantwoorden. Verder kan het model worden ingezet om nieuwe financiële modellen te creëren, simpele codes te schrijven voor automatiseringsdoeleinden en visuele data-analyses te genereren. Al die mogelijkheden maken ChatGPT een waardevolle tool voor accountants die hun dienstverlening willen moderniseren en hun efficiëntie willen verhogen. In deze blogpost overlopen we de voordelen en toepassingsmogelijkheden van AI en ChatGPT.
De accountancysector is bijzonder geschikt voor AI toepassingen door de overvloed aan data en de vele routinematige taken in deze sector. AI kan deze data niet alleen efficiënter verwerken, maar ook diepgaande inzichten en automatisering bieden die de werkdruk verminderen en de nauwkeurigheid verhogen. Zo krijgen kantoren de mogelijkheid om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren en nieuwe inzichten te verkrijgen die voorheen onbereikbaar waren. Door AI verantwoord en effectief te integreren, kunnen accountants transformeren en uitblinken in een steeds competitievere markt.
AI-Assistent: Een typisch voorbeeld van een AI-toepassing binnen de accountancy is een assistent die een extra paar ogen levert voor de dossierbeheerder, door bijvoorbeeld anomalieën bij boekingen te rapporteren. De assistenten helpen processen van nazicht, afsluiting en rapportering binnen accountancy te ondersteunen en te stroomlijnen. Ze automatiseren essentiële maar tijdrovende taken, waardoor accountants meer tijd kunnen besteden aan analyses en klantenservice.
Cockpit voor advies: AI wordt ingezet om data uit alle dossiers van een kantoor te analyseren en zo trends of uitzonderingen te identificeren. Zo kan de software bijvoorbeeld snelle omzet stijgingen of dalingen vaststellen, waardoor je als accountant gerichter advies kan geven aan welbepaalde klanten. Deze systemen analyseren continu de beschikbare data om trends te identificeren en voorspellingen te doen, waardoor accountants beter geïnformeerde beslissingen kunnen nemen. Dit soort tools transformeert grote hoeveelheden data in begrijpelijke en actiegerichte informatie, wat essentieel is in een data-gedreven vakgebied als accountancy.
Data-inzichten: Applicatiebouwers verwerken en analyseren de data die ze verzamelen via accountantskantoren, om vervolgens de inzichten terug ter beschikking te stellen van hun klanten. Zo kan je bijvoorbeeld prijszettingen van je dienstverlening gaan vergelijken in functie van andere gelijkaardige kantoren, regio’s, type klanten of medewerkers om anomalieën te detecteren en je prijsstrategie bij te sturen.
Communicatie en klantenservice: In de accountancysector worden de mogelijkheden van AI, zoals ChatGPT, steeds meer benut om de efficiëntie en klanttevredenheid te verhogen. Dit maakt het voor accountants gemakkelijker om standaardrapporten op te stellen en gepersonaliseerde e-mails te genereren. Bovendien kan een AI-aangedreven chatbot op de website van een accountancykantoor klanten 24/7 ondersteunen door hen te voorzien van informatie en het beantwoorden van veelgestelde vragen. Zo verloopt informatie-uitwisseling sneller en eenvoudiger.
Taken automatiseren: ChatGPT kan worden gebruikt om diverse taken te automatiseren, zoals het genereren van tekst voor rapporten, het beantwoorden van klantvragen of zelfs het programmeren van kleine scripts die de workflow automatiseren. Bovendien kan ChatGPT geïntegreerd worden met andere softwaretoepassingen via platforms zoals Zapier of Make, wat een naadloze verbinding tussen verschillende workflows mogelijk maakt. Dit leidt tot een verbeterde efficiëntie waarbij repetitieve taken worden geminimaliseerd en de focus kan liggen op waarde-toevoegende activiteiten.
Voorbeeld van een prompt instructie als onderdeel van een CustomGPT voor klantcases
AI-first
We zien bij heel wat bedrijven, kantoren en software ontwikkelaars een "AI-first" aanpak ontstaan waarbij ze de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie prioriteren bij het ontwerpen, testen, onderzoeken en implementeren van technologische oplossingen binnen hun organisatie. Ze integreren AI in de kern van hun bedrijfsprocessen en productontwikkeling. Voor elk initiatief of productontwikkeling wordt onderzocht hoe AI kan bijdragen aan verbetering van efficiëntie, innovatie en klanttevredenheid. Zo willen ze AI benutten om een competitief voordeel te behalen en hun technologische voorsprong te behouden.
We hebben een eBook voor accountants geschreven over AI dat uitlegt hoe je efficiëntiewinsten kan boeken met onder meer een overzicht van applicaties en getuigenissen van gebruikers. Hiermee willen we je goed informeren en wat kan en uitleggen wat belangrijk is om te weten voor je met AI aan de slag gaat.
Download onze eBook voor accountants Werk Slimmer: Efficiëntie en innovatie met AI en je ChatGPT assistent hier.
Wil je meteen aan de slag met een zeer praktische opleiding die je leert hoe je als accountant tijd- en efficiëntiewinsten boekt met AI & ChatGPT? Ontdek hier de inhoud van de opleiding en schrijf je in .